Bedrijven lopen vaak risico’s bij het zakendoen. U verwacht het niet, maar het zijn vaak bestaande klanten en leveranciers die gevaren vormen. Hoe vaak hoort u de zin: “ik heb nooit iets gemerkt’’. De eerste signalen ontstaan pas wanneer het al te laat is, namelijk wanneer de betalingen uitblijven. Wanbetalers belemmeren een bedrijf in de groei en dit vormt een gevaar in de continuïteit. Zaak dus om wanbetalingen tegen te gaan. Creditchecken voorziet u graag van verschillende tips.
- Controleer nieuwe klanten
Door voorafgaand een klant of bedrijf te controleren op de kredietwaardigheid, krijgt u inzichten tot welk bedrag het verantwoord is om op rekening producten en of diensten te leveren. Als data zichtbaar maakt dat het eigenlijk niet verantwoord meer is om zaken te doen met een bedrijf, dan is het aan te raden om met vooruitbetalingen te werken. Het is niet alleen raadzaam om nieuwe klanten te checken via een kredietrapport. Het continu monitoren van bestaande klanten is ook raadzaam. Waar een klant namelijk vandaag nog positief uit een kredietcheck naar voren kan komen, kan de financiële situatie er morgen heel anders uitzien. Door continu bestaande klanten te monitoren, krijgt u automatisch bericht wanneer problemen zich voordoen. Zo voorkomt u dat u voor verrassingen komt te staan met niet of slecht betalende klanten.
Het is raadzaam om betalingen, betalingstermijn en de manier waarop u factureert onderdeel uit te laten maken van uw onboardingsproces. De betalingstermijn is belangrijk om de kosten en dus ook de prijs van uw product of dienst inzichtelijk te maken. Leg de gemaakte afspraken vast in de algemene voorwaarden. Zo creëert u helderheid en bekendheid rondom de gemaakte afspraken en voorkomt u dat een klant ineens kan zeggen dat zij een andere betaaltermijn hanteren.
Heeft u taken en of werkzaamheden afgerond? Dan is het raadzaam om de factuur zo snel mogelijk toe te sturen. Door op een heldere manier te communiceren over uw factuur, ziet een klant dat u betalingen serieus neemt en staan de factuur en de uitgevoerde werkzaamheden nog scherp in het geheugen.
- Geef het juiste voorbeeld
U vraagt iets van de klant of een bedrijf, dan is een eerste stap dat een ander niets aan te merken heeft op uw product, service en betalingsgedrag. Dit geldt uiteraard ook voor het tijdstip waarop u zelf uw rekening betaalt.
Wanneer u te maken krijgt met een klant die zijn betalingsverplichting niet nakomt, zorg dan direct voor opvolging. Het is raadzaam om binnen een week een aanmaning te sturen. Misschien niet altijd noodzakelijk, maar het is helemaal niet verkeerd om ook complimenten te geven wanneer het wel goed gaat.
- Start een incassoprocedure
Worden aanmaningen genegeerd? Dan is het tijd om een incassoprocedure te starten. Creditchecken helpt u hier graag bij. Het innen van openstaande betalingen doen wij met succes! 92% van onze dossiers worden succesvol afgesloten in het minnelijke traject. Creditchecken werkt op basis van no cure. Dit houdt in dat als wij geen incasso kunnen doen, er ook geen kosten in rekening worden gebracht. De kosten moeten wettelijk gezien door de debiteur worden afgedaan.
Creditchecken biedt uitkomst in het voorkomen van wanbetalingen
Creditchecken berschermt ondernemingen tegen schade die u oploopt door onbetaalde facturen. Wanneer u een dienst heeft geleverd verwacht u dat u hiervoor betaald wordt. Andersom geldt hetzelfde, mits de factuur uiteraard legitiem is verstuurd. Creditchecken maakt het mogelijk om op voorgand de kredietwaardigheid van uw relatie te checken. Neem vrijblijvend contact op om te kijken hoe we zaken doen voor u op een veilige en eenvoudige manier kunnen laten verlopen.