Verstuurt u meerdere facturen per maand, dan weet u als geen ander dat het beheren van uw debiteuren een tijdrovend en arbeidsintensief proces is. De kans is aanwezig dat een gedeelte van uw facturen niet op tijd betaald wordt. Helemaal wanneer uw organisatie een behoorlijke groei doormaakt, bestaat de kans dat het debiteurenbeheer niet de aandacht krijgt die het verdient en nodig heeft. Een gevolg? Er ontstaat een behoorlijke druk op de liquiditeiten binnen de ondernemingen. Het uitbesteden van uw incasso kan een verstandige keuze zijn en een oplossing voor het probleem. Tot welk niveau is dit wenselijk en hoe geeft u hier invulling aan? Dit zijn vragen waar we in deze blog graag antwoord op geven.
Incasso uitbesteden: wat kun je zelf oppakken en wat is beter om uit te besteden?
Bij het uitbesteden van een incasso kan een terechte vraag zijn wat u zelf kan oppakken en welk deel u laat uitbesteden door een bedrijf dat incasso-service verleent. Het komt vaak voor dat het eerste gedeelte van het debiteurenbeheer door het bedrijf zelf wordt uitgevoerd. Wanneer verschillende aanmaningen zijn verstuurd, kan het verstandig zijn om de vordering aan een incassobureau over te dragen. Een incassobureau zal via een minnelijke en juridische incasso proberen de vordering te incasseren. Houden we ons vast aan de bovenstaande rolverdeling, dan zal het bedrijf zelf de herinneringsfactuur, 2e herinnering, laatste aanmaning en het telefonisch contact onderhouden. Deze taken moeten door een bedrijf zeker niet onderschat worden en vormen een belangrijk deel van de dossieropbouw. Dit dossier is belangrijk wanneer overgegaan moet worden tot een juridische incassoprocedure. Wanneer tot de juridische incassoprocedure wordt overgegaan, is het zaak om af te wegen of het waard is om dit binnen de eigen onderneming te organiseren.
Zeker wanneer uw onderneming een flinke groei aan het doormaken is, is het de overweging waard of u de juridische incassoprocedure wel zelf wilt oppakken. Dit gedeelte van de incasso is namelijk gemakkelijk uit te besteden bij een incassobureau. Een partij van buitenaf neemt dan het debiteurenbeheer uit handen, waarbij ze opereren onder de vlag van uw organisatie. Hierdoor heeft de klant niet in de gaten dat zij te maken heeft met een externe partij. De incasso uitbesteden bij een externe partij heeft als voordeel dat uw onderneming flexibeler om kan gaan met debiteurenbeheer. Het externe bureau kan namelijk eenvoudig op- en afschalen. Daarnaast zal de hoeveelheid ervaring binnen een incassobureau vele malen hoger zijn dan in de eigen onderneming.
Voorkom een incassoprocedure met een kredietwaardigheidscheck
Het is niet prettig om achter uw geld aan te moeten. Het is daarom goed om stil te staan bij het feit hoe u een incasso-procedure kunt voorkomen. Een belangrijke eerste stap is het in kaart brengen met welk bedrijf u zaken doet. Een kredietwaardigheidscheck met bijbehorend kredietrapport is hier een goede eerste stap in. Door het uitvoeren van een kredietwaardigheidscheck krijgt u inzicht in de financiële situatie van uw klant. Is deze überhaupt in staat om facturen te betalen? Blijkt dit niet het geval te zijn, dan kunt u andere afspraken maken met deze klant rondom de betalingsafspraken. Bijvoorbeeld door een termijn vooraf te laten betalen. Hierdoor wordt een gedeelte van het risico al uitgesloten. Of u het eerste gedeelte van het debiteurenbeheer zelf organiseert of dat u het volledige debiteurenbeheer uitbesteed. Eén ding staat vast: zorg dat het debiteurenbeheer een duidelijke plek heeft binnen de onderneming. Stel daarnaast iemand verantwoordelijk voor de resultaten en het debiteurenbeheer. Al deze tips zorgen ervoor dat de kans dat u een incassobureau hoeft in te schakelen zo klein mogelijk wordt.
Incasso uitbesteden via Creditchecken
Wilt u een incasso liever uitbesteden? Of nog beter: het starten van een incasso-procedure voorkomen via een kredietwaardigheidscheck/kredietrapport? Creditchecken biedt in beide gevallen uitkomst. Opdrachtgevers schakelen ons in wanneer ze geen mogelijkheid meer zien om de betaling afgerond te krijgen. Wij proberen het bedrag altijd te innen zonder hiervoor naar de rechter te hoeven. Dit doen we met succes! 92% van onze dossiers worden namelijk afgesloten in het minnelijk traject. Wilt u meer informatie ontvangen over de incasso-service van Creditchecken? Neem dan vrijblijvend contact op via: 070-2620050 of info@creditchecken.nl.